Snooker on kansainvälisesti suosittu biljardipeli, erityisesti monissa englantilais- ja kiinalaiskielisissä maissa. Snookeria pelataan erityisesti Isossa-Britanniassa, Kiinassa, Intiassa, Australiassa ja muissa maissa. Tämä peli on erityisen suosittu ammattilaistasolla, ja siinä on useita suuria kilpailuja, kuten Snookerin maailmanmestaruuskilpailut, UK Championship ja Masters.
Vaikka snooker ei ole yhtä laajalti tunnettu tai suosittu kuin jotkut muut urheilulajit, kuten jalkapallo tai tennis, sillä on silti omat intohimoiset seuraajansa ja pelaajansa ympäri maailmaa. Snookeria seurataan televisiossa, ja monet ihmiset pelaavat sitä myös harrastuksenaan biljardisaleissa ja klubeilla. Suosio voi vaihdella maittain ja alueittain, mutta snookerilla on edelleen vankka fanipohja.
Katsotaan seuraavaksi Snooker säännöt ja kuinka peliä pelataan.
Snooker on biljardilaji, jota pelataan pöydällä, joka on päällystetty biljardiliinalla ja varustettu taskuilla jokaisessa neljässä kulmassa sekä kummallakin pitkällä sivutyynyllä. Peliä pelataan käyttäen biljardikeppiä ja snooker-palloja: yhtä valkoista palloa, 15 punaista palloa, joista jokainen on arvoltaan yhden pisteen arvoinen (pelissä saatetaan joskus käyttää vähemmän punaisia palloja, yleisesti 6 tai 10), sekä kuusi eriväristä palloa: keltainen (2 pistettä), vihreä (3), ruskea (4), sininen (5), pinkki (6), musta (7). Pelaaja (tai joukkue) voittaa snooker-erän (yksittäisen pelin) saamalla enemmän pisteitä kuin vastustaja(t), käyttäen valkoista palloa punaisten ja väripallojen pussittamiseen. Pelaaja (tai joukkue) voittaa ottelun, kun he ovat saavuttaneet eniten erävoittoja ennaltamäärätystä erien määrästä. Erien määrä on aina pariton estääkseen tasapelin tai tasan pelaamisen.
Snooker-pelin tavoitteena on lyödä valkoistapalloa biljardikepillä niin, että se osuu vuorollaan muihin palloihin ja saa ne putoamaan yhteen kuudesta taskusta, joita kutsutaan pussittamiseksi. Pisteitä saadaan laillisesti pussitettujen pallojen osalta sääntöjen mukaisesti, kuten alla kuvatut säännöt määräävät, tai vastustajan tekemän virheen tapauksessa. Pelaaja, joka saa enemmän pisteitä, voittaa erän, ja ensimmäinen pelaaja, joka voittaa tietyn määrän eriä, voittaa ottelun.
Snookeria pelataan suorakulmaisella snookerpöydällä, jossa on kuusi taskua: yksi jokaisessa kulmassa ja yksi kummassakin pitkässä sivussa. Pöydän pohja on yleensä arinasta päällystettyä liinaa. Baulk-linja piirretään poikittain pöydän leveydelle, 74 senttimetriä etäisyydelle yhdestä reunasta. Nämä kaksi edellä mainittua kohtaa tunnetaan nimellä baulk-tuki ja baulk-pää. Puoliympyrä, jonka säde on 29 senttimetriä, nimeltään D, piirretään tämän linjan taakse, ja sen keskipiste on linjan keskikohdassa. Pöydän toista päätä kutsutaan ylätyynystä.
Sääntöjen mukainen (täysikokoinen) pöytä on kooltaan 3,7 metriä × 1,8 metriä. Koska nämä pöydät ovat suuria, pienempiä pöytiä käytetään yleisesti kodeissa, pubeissa ja muissa tiloissa, joissa tila on rajallista. Ne ovat usein noin 1,8 metrin pituisia, ja kaikki mitat ja merkinnät on skaalattu pienemmiksi sen mukaisesti. Käytetyt pallot saattavat myös olla pienennettyjä ja/tai vähennetty määrältään (punaiset pallot) jättämällä pois pallorivin pisimmät pallot.
Snooker-pallot, kuten biljardipallot, valmistetaan yleensä fenolihartsista ja ne ovat pienempiä kuin amerikkalaiset biljardipallot. Sääntöjen mukaiset snookerpallot (joita määritellään metrisinä yksikköinä) ovat nimellisesti halkaisijaltaan 52,5 mm, vaikka monet sarjat valmistetaan itse asiassa 52,4 mm halkaisijaltaan. Säännöissä ei määritellä pallojen painoa, ainoastaan, että kahden pallon paino ei saa erota yli 0,5 g. Joissakin harrastajien sarjoissa (joita yleensä ei mitata metrisinä) pallot voivat olla halkaisijaltaan noin 54 mm aina jopa samankokoisiin kuin biljardipallot, jotka ovat noin 57,2 mm halkaisijaltaan; suurempi pallokoko vaatii leveämmät taskuaukot. On myös olemassa miniatyyrisarjoja puolikokoisille kotipöydille. Sarjassa on viisitoista punaista palloa, kuusi “väripalloa” (keltainen, vihreä, ruskea, sininen, pinkki ja musta) sekä yksi valkoinen pallo. Yleensä mitään palloja ei numeroida, vaikka kuusi väripalloa usein numeroidaan Yhdysvalloissa, missä ne voivat ensisilmäyksellä näyttää samanlaisilta kuin biljardipallot (muotoilu on samankaltainen, mutta numerointi ei vastaa biljardin järjestelmää).
Kun erä alkaa, pallot asetetaan kuvassa esitettyyn järjestykseen. Kuusi väriä (termi, joka viittaa kaikkiin palloihin paitsi valkoiseen ja punaisiin) asetetaan omille paikoilleen. Baulk-linjan, kun katsotaan pöydän päähän baulk-päästä, vihreä pallo sijaitsee “D”:n kohtaamisen kohdalla vasemmalla, ruskea pallo linjan keskellä ja keltainen pallo “D”:n kohtaamisen kohdalla oikealla. Tämä järjestys muistetaan usein käyttämällä muistisääntöä “Jumala siunatkoon sinua”, jossa jokaisen sanan ensimmäinen kirjain vastaa kolmen värin (vihreä, ruskea, keltainen) ensimmäistä kirjainta. Sininen pallo lepää tarkasti pöydän keskellä, kun taas pinkki sijoitetaan puoliväliin sen ja ylätyynyn väliin. Punaiset pallot asetetaan tiiviisti pakattuun kolmioon pinkin taakse, niin että kolmion huippu on mahdollisimman lähellä pinkkiä mutta ei kosketa sitä. Viimeiseksi musta pallo sijoitetaan paikalleen 32,5 cm päähän ylätyynystä, keskellä vasemmalta oikealle niin, että ruskea, sininen, pinkki ja musta pallo istuvat kaikki kuvitellun linjan päällä, joka jakaa pöydän pituussuunnassa.
Kunkin erän alussa pallot asetetaan tuomarin toimesta kuten selitetty. Erä alkaa siten, että yksi pelaaja ottaa pallon käteensä, asettaa sen mihin tahansa D:n päälle tai sisälle ja yrittää osua yhteen tai useampaan punaiseen palloon aloituslyönnillä. Tavallinen strategia tähän lyöntiin sisältää pallon asettamisen baulk-linjalle, ruskean pallon ja joko vihreän tai keltaisen pallon väliin. Aloitussyöttö vuorottelee pelaajien välillä peräkkäisissä erissä.
Vain yksi pelaaja voi olla pöydän ääressä kerrallaan. Särö tarkoittaa pisteiden määrää yhdellä vierailulla pöydän ääressä. Pelaajan vuoro ja särö päättyvät, kun hän tekee virheen, ei pussita palloa tai kun erä on loppunut.
Pallo tai pallot, jotka voi ensin osua pallon avulla, ovat kyseisen lyönnin aikana “päällä” olevat pallot. “Päällä” olevat pallot vaihtelevat lyönnistä toiseen: punainen pallo on aina ensimmäisen pelaajan vuoron aikana “päällä” oleva pallo, ja se on pussitettava, minkä jälkeen seuraa värillinen pallo. Pussitetun värillisen pallon jälkeen on pussitettava punainen, ja jokainen pelaaja vuorottelee punaisen ja minkä tahansa värin välillä, kunnes särö päättyy missiin tai punaiset ovat kaikki pussitettu. Jos punaisia palloja jää särön lopussa, ne ovat “päällä” vastustajan ensimmäisellä lyönnillä. Vain “päällä” olevia palloja saa pussittaa laillisesti; muun pallon pussittaminen on rike. Kaikki punaiset pallot ovat “päällä” aloituslyönnissä ja ensimmäisessä lyönnissä, kun yksi tai useampi punainen pallo on vielä pöydällä.
Yleensä snooker-erässä on kaksi vaihetta. Ensimmäinen vaihe kestää niin kauan kuin punaisia palloja on vielä pöydällä. Tänä aikana kaikki punaiset pallot ovat “päällä” pelaajan vuoron alussa; pelaajan on siksi osuttava ja yritettävä pussittaa yksi tai useampi niistä ensin. Jos pelaaja tekee rikkeen tai ei pussita punaista, vuoro päättyy, ja vastustaja aloittaa pelaamisen.
Väri | Arvo |
---|---|
Punainen | 1 piste |
Keltainen | 2 pistettä |
Vihreä | 3 pistettä |
Ruskea | 4 pistettä |
Sininen | 5 pistettä |
Pinkki | 6 pistettä |
Musta | 7 pistettä |
Jokainen laillisesti pussitettu punainen pallo antaa yhden pisteen ja pysyy pöydän ulkopuolella erän loppuun saakka. Pelaaja jatkaa vuoroaan nimeämällä yhden kuudesta väristä (keltainen, vihreä, ruskea, sininen, pinkki, musta) seuraavaksi “päällä olevaksi” palloksi seuraavalle lyönnille. Pelin säännöt edellyttävät, että pelaajan on ilmoitettava haluamansa väri tuomarille, vaikka yleensä on selvää, minkä pallon pelaaja yrittää pussittaa, joten virallinen nimeäminen ei ole tarpeellista, ellei tuomari vaadi sitä.
Pussittamalla nimetyn värin pelaaja saa lisää pisteitä. Tuomari poistaa sitten väripallon taskusta ja asettaa sen alkuperäiselle paikalleen pöydälle. Jos se paikka on varattu (eli jos palloa ei voi asettaa siihen ilman toisen pallon koskettamista), pallo asetetaan korkeimmalle käytettävissä olevalle paikalle. Jos kaikki paikat ovat varattuja, se asetetaan niin lähelle omaa paikkaansa kuin mahdollista suorassa linjassa kyseisen paikan ja ylätyynyn välistä ilman, että se koskettaa toista palloa. Jos tällä puolella paikkaa ei ole tilaa, se asetetaan niin lähelle paikkaa kuin mahdollista suorassa linjassa alatyynyn suuntaan koskettamatta toista palloa. Pelaaja jatkaa sitten peliään, kun punaiset pallot ovat jälleen “päällä”.
Punaiset pallot ja värit vuorottelevat, kunnes kaikki punaiset on pussitettu ja yritetään (onnistuneesti tai ei) pussittaa väri viimeisen punaisen pussittamisen jälkeen tai kun viimeinen punainen pussitetaan tai pudotetaan pöydältä rikkeen seurauksena eikä sitä korvata. Kaikki kuusi väriä on sitten pussitettava niiden arvon mukaisessa järjestyksessä (keltainen, vihreä, ruskea, sininen, pinkki, musta). Kukin väri tulee “päällä” siinä järjestyksessä. Tässä vaiheessa väriä ei aseteta takaisin pöydälle laillisesti pussitettuaan; kuitenkin mikä tahansa väri, joka pussitetaan rikkeen seurauksena, asetetaan takaisin pelattavaksi.
Kun kaikki kuusi väriä on pussitettu, enemmän pisteitä saanut pelaaja voittaa erän
Koska vain yksi väreistä voi olla “päällä” kerrallaan, on rikkeenä osua ensin useisiin väreihin samanaikaisesti tai pussittaa useampi väri (ellei vapaa pallo ole myönnetty).
Jos pallo pysähtyy suoraan kosketuksessa pallon kanssa, joka on “päällä” tai voisi olla “päällä”, tuomari julistaa “kosketuspallon”. Lyöjän on “pelattava pois” tuosta pallosta liikuttamatta sitä, mutta häntä ei velvoiteta osumaan muihin palloihin, koska kosketuspallo on “päällä”. Jos kohdepallo liikkuu, se katsotaan “työntölyönniksi”, ja rike kutsutaan. Pelistä ei rangaista pelaamalla pois, jos:
Esimerkki: Lyöjä pussittaa värin, tekee punaiset “päällä” seuraavaa lyöntiä varten, ja pallo pysähtyy kosketuksessa yhteen niistä. Pallo voisi olla “päällä”, ja lyöjä nimittää sen “päällä” olevaksi.
Esimerkki: Lyöjä pussittaa punaisen, pallo pysähtyy kosketuksessa vihreään, ja lyöjä ilmoittaa sen pallon olevan “päällä”. Pallo voisi olla “päällä”, ja lyöjä nimittää toisen pallon “päällä” olevaksi ja osuu siihen ensin.
Esimerkki: Lyöjä pussittaa punaisen, pallo pysähtyy kosketuksessa vihreään, ja lyöjä ilmoittaa mustan olevan “päällä” ja osuu siihen ensin. Jos pallo koskettaa toista palloa, joka ei voisi olla “päällä” (esimerkiksi koskettaa väripalloa, kun lyöjän on pussitettava punainen tai päinvastoin), kosketuspalloa ei kutsuta, ja lyöjän on pelattava siitä pois ja osuttava laillisesti nimettyyn kohdepalloon. Kun pallo koskettaa samanaikaisesti useita palloja, jotka ovat “päällä” tai voisivat olla “päällä”, tuomari osoittaa, että jokainen niistä on kosketuspallo; lyöjän on siten pelattava pois jokaisesta niistä.
Lyöjä ei saa pisteitä rikkeen seurauksena pussitetuista palloista. Riippuen tilanteesta, nämä pallot joko pysyvät poissa pöydältä; palautetaan alkuperäisille paikoilleen; tai palautetaan siihen asemaan, jossa ne olivat ennen rikettä, yhdessä muiden pallojen kanssa, jotka liikkuivat rikesuorituksen aikana. Lisätietoja tällaisista tilanteista löytyy kohdasta Rikkeet alla. Jos pelaaja ei onnistu pussittamaan “päällä” olevaa palloa, olipa se sitten punainen tai nimetty väri, toinen pelaaja tulee pöydän ääreen, ja punaiset ovat aina “päällä”, kun punaisia on vielä pöydällä.
Rike on lyönti tai toimenpide, jonka pelaaja tekee pelin sääntöjen vastaisesti. Kun rike tapahtuu lyönnin aikana, pelaajan vuoro päättyy, eikä pisteitä anneta millään pussitettujen pallojen lyönnillä. Yleisiä rikkeitä ovat:
Kun pelaaja tekee rikkeen, ja pallo pysyy pöydällä, vastustaja voi joko pelata tilanteesta jatkamalla tai – jos tilanne on epäedullinen – pyytää rikkojaa pelaamaan uudestaan. Jos pallo putoaa pussiin tai jättää pöydän, vastustaja saa sen “käteen” ja voi sijoittaa sen mihin tahansa “D”-alueelle seuraavaa lyöntiä varten.
On joskus virheellisesti uskottu, että kahden tai useamman pallon pussittaminen yhdellä lyönnillä on automaattinen rike. Tämä pitää paikkansa vain, jos yksi pussitettuista palloista ei ole “päällä” (esim. punainen ja väripallo tai kaksi eri väripalloa). Kun punaiset ovat “päällä”, kaksi tai useampi niistä voidaan laillisesti pussittaa samassa lyönnissä, ja niistä saa yhden pisteen kustakin. Kuitenkin pelaaja saa vain nimittää ja yrittää pussittaa yhden värin seuraavassa lyönnissä. Jos vapaa pallo on myönnetty (ks. alla), väripalloa voidaan laillisesti pussittaa samassa lyönnissä kuin punainen tai toinen väripallo riippuen tilanteesta.
Mikäli palloa kosketetaan sen kärjellä “kädessä”, eli aloituslyönnin tai “D”-alueelta lyönnin jälkeen, kun se on pudonnut tai potkaistu pois pöydältä, rikettä ei katsota tapahtuneen, kunhan tuomari on tyytyväinen siihen, että pelaaja oli ainoastaan asettamassa palloa eikä lyömässä tai valmistautumassa lyöntiin.
Seuraavat rikkeet antavat vastustajalle seitsemän pistettä, kun ne tehdään:[1]
“Ilmainen pallo” tai “vapaa pallo” on pelaajan nimeämä korvike pallolle, joka on “päällä”, kun vastustaja tekee rikkeen. Tilanne katsotaan tällöin epäkelvoksi, ja pelaajalle, jota se koskee, sallitaan sen asettaminen nimeämällä mikä tahansa esinepallo “päällä” ensimmäiselle lyönnilleen. Kun ilmainen pallo on lyöty laillisesti, peli jatkuu normaalisti; kuitenkin, jos rikkeen tehnyttä pelaajaa pyydetään lyömään uudelleen, ilmaista palloa ei myönnetä. Jos ilmainen pallo putoaa pussiin yksinään, se asetetaan uudelleen peliin, ja pelaaja saa pisteet varsinaisesta pallosta, joka on “päällä”.
Esimerkiksi kuvan yhteydessä näytetään, jos “päällä” oleva pallo on punainen, mutta se jää snookeriksi mustan pallojen vuoksi rikkeen seurauksena, rikotulle pelaajalle annetaan mahdollisuus nimetä mikä tahansa väripallo ilmaiseksi. Pelaaja voisi sitten pussittaa valitun värin kuin se olisi punainen yhdellä pisteellä. Väri palautetaan sitten peliin, pelaaja nimittää värin seuraavaa lyöntiä varten, ja normaali peli jatkuu.
Sääntöjen luonnollisena seurauksena ilmainen pallo on aina väripallo. Jos punaiset ovat “päällä”, ne voivat olla snookerina vain värillisten pallojen toimesta; kun kaikki punaiset on pussitettu, pöydällä oleva alimman arvon väripallo on “päällä” ja sitä voi olla snookerina vain toinen väripallo.
Kun sekä ilmainen pallo että varsinaisesti “päällä” oleva pallo putoavat, riippuu se pelin vaiheesta, jossa se tapahtuu. Jos punaiset ovat “päällä” ja sekä ilmainen pallo että yksi tai useampi punainen putoavat, sitten jokainen pussitettu pallo lasketaan yhdeksi punaiseksi yhdellä pisteellä. Jos väripallo on “päällä” ja sekä se että ilmainen pallo putoavat, vain varsinaista “päällä” olevaa palloa lasketaan. Molemmat tapaukset huomioon ottaen ilmainen pallo asetetaan takaisin peliin, ja varsinaiset “päällä” olevat pallot ovat edelleen pois pelistä. Nämä kaksi tilannetta ovat ainoat tilanteet, joissa väripallo voi pudota samassa lyönnissä punaisen tai toisen väripallon kanssa ilman rikettä.
Pelaaja voi lyödä ilmaisen pallon varsinaiseen “päällä” olevaan palloon sen pussittamiseksi, tätä kutsutaan istutukseksi. Palatessaan yllä olevaan kuvaan, pelaaja voisi nimetä mustan ilmaiseksi palloksi ja käyttää sitä istuttaakseen oikean punaisen pallon. Jos pelaaja upottaisi molemmat pallot samalla lyönnillä, hänelle annettaisiin kaksi pistettä ja musta pallo palautettaisiin takaisin pöydälle. Rike tehdään, jos pelaaja ei onnistu lyömään ilmaista palloa ensin yksinään tai samanaikaisesti varsinaisen “päällä” olevan pallon kanssa.
Ilmaisen pallon pussittamatta jättämisestä ei seuraa rangaistusta, joten pelaaja voi halutessaan pelata snookeria käyttäen ilmaista palloa. Kuitenkin, jos kyseinen snooker saavutetaan siten, että ilmainen pallo estää varsinaisen “päällä” olevan pallon, silloin lyönti on rike, ja vastustajalle annetaan varsinaisen “päällä” olevan pallon arvon mukainen rangaistus. Syynä tähän on, että ilmaista palloa oli tarkoitus käsitellä niin kuin se olisi “päällä” oleva pallo, eikä yhtä “päällä” olevaa palloa voi snookeroida toisen “päällä” olevan pallon avulla (samaa logiikkaa noudattaen kuin punaista ei voi snookeroida toisen punaisen avulla, kun punainen on “päällä”). Ainoa poikkeus tähän on, kun pöydällä on jäljellä vain kaksi palloa, nimittäin pinkki ja musta. Jos vastustaja jotenkin tekee rikkeen yrittäessään pussittaa pinkkiä ja laittaa pelaajan epäoikeutetusti snookeriin mustalla, silloin on reilua pelaajalle snookeroida vastustajaa “takaisin” ilmaisella mustalla pallolla.
Arvioitaessa ilmaista palloa, pehmusteet eivät ole esteitä, ja tilannetta arvioidaan ikään kuin niitä ei olisi, eli ikään kuin pöytä olisi tasainen pinta ilman rajoja tai reunoja. Kun pallo jumittuu taskun reunalle (yleisesti kutsuttuna “kulma”), niin että pelaaja ei voi osua millään palloon, ilmainen pallo myönnetään vain, jos kaikki “päällä” olevat pallot olisivat ainakin osittain estettyjä sellaisen pallon toimesta, joka ei ole “päällä”, jos pehmusteet eivät olisi tiellä. Jos ilmaista palloa ei myönnetä rikkeen jälkeen, pelaaja voi valita joko ottaa lyönnin nykyisestä asemastaan tai pyytää rikkojaa pelaamaan uudestaan, kuten tavalliset säännöt rikkeistä määräävät.
Jos pelaaja ei osu ensimmäiseksi “päällä” olevaan palloon (rikkeä), ja erotuomari katsoo, että pelaaja ei ole tehnyt parasta mahdollista yritystä (ohilaukaus), kyseessä kutsutaan rikkeeksi ja ohilaukaukseksi. Tässä tapauksessa vastustajalla on mahdollisuus pyytää, että kaikki pöydällä olevat pallot palautetaan takaisin niiden asemaan ennen rikettä ja vaatia rikkoneelta pelaajalta uuden lyönnin suorittamista.
Tämä sääntö otettiin käyttöön estämään pelaajia pelaamasta ammattimaisia rikkeitä (eli tahallisia rikkeitä, jotka jättävät pallot turvalliseen asemaan ja vähentävät riskiä antaa vastustajalle mahdollisuus voittaa erä). Usein ohilaukauksia tapahtuu, koska pelaajat yrittävät lyödä palloa hyvin kevyesti tai ohuesti tilanteissa, joissa täydempi osuma voisi jättää vastustajalle helpon pottimahdollisuuden. Tämä voi johtaa näennäisesti helpon paon yritykseen useita kertoja, koska pelaajat kokevat, että on parempi myöntää monta pistettä, mutta jättää turvallinen asema, kuin myöntää ei yhtään pistettä ja jättää mahdollisuus voittaa erä.
Käytännössä “paras yritys” -arviointi koostuu kolmesta keskeisestä osatekijästä:
Kaikkien näiden kolmen osatekijän on oltava läsnä, jotta erotuomari voi päättää, että pelaaja on tehnyt parhaansa.
On kolme tilannetta, joissa ohilaukausta ei kutsuta, vaikka erotuomari päättäisi, ettei paras yritys ole tehty:
Jos pelaaja tekee rikkeen ja ohittaa tilanteessa, jossa ei ole snookeria, ja jos vastustaja pyytää, että lyönti pelataan uudelleen alkuperäisestä asennosta, toinen epäonnistuminen parhaaseen yritykseen katsotaan rikkeeksi ja ohilaukaukseksi riippumatta piste-erosta. Erotuomari antaa rikkoneelle pelaajalle varoituksen, ja kolmas tällainen rike johtaa erän menettämiseen vastustajalle. Varoitus rikkeen jälkeen on hyvin harvinainen.
Yleensä erä päättyy yhteen kolmesta tavasta.
Luovutus, jossa toinen pelaaja antautuu, koska hän on liian kaukana voittaakseen erän realistisesti. Luovutus ennen snookereita vaadittavassa vaiheessa voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi ja johtaa toisen erän rangaistuksen antamiseen.
Viimeinen musta pallo pottaa laillisesti (mukaan lukien uudelleenasettamisen jälkeen), eikä tämä jätä tulosta tasan.
Lyöjä johtaa yli seitsemällä pisteellä, ja jäljellä on vain musta pallo. Tässä vaiheessa he voivat julistaa voiton, mutta voivat myös valita potkaista mustan pallon voiton jälkeen potkaistuaan pinkin pallon. Tämä voi tapahtua, jos lyöjä haluaa tehdä suuren pistemäärän tauon (katso “Maksimipisteiden lyöntisarja” alla).
On kolme vähemmän yleistä tapaa päättää erä:
Rike mustaan palloon, kun musta on ainoa jäljellä oleva pallo. Väärin oletetaan joskus, että peli jatkuu mustan pallon jälkeen tehdyn rikkeen jälkeen, jos pisteissä on vähemmän kuin seitsemän pistettä. Näin ei ole: johtava pelaaja rangaistuksen arvioinnin jälkeen rikkeen jälkeen, kun musta on ainoa jäljellä oleva pallo, tulee voittajaksi.
Epäonnistuminen osua kolme kertaa peräkkäin “päällä” olevaan palloon, jos pelaajalla on selvä näkymä palloon. Erotuomari varoittaa pelaajaa toisen ohilaukauksen jälkeen, että kolmas ohilaukaus tarkoittaa, että vastustaja saa erän. Tätä sääntöä ei sovelleta, jos pelaaja on snookerissa. Koska ohilaukaus johtuu yleensä suoran laukauksen välttämisestä pallolle, ja se on yleensä taktinen, eikä taitoon liittyvä tulos, tätä sääntöä harvoin käytetään, koska pelaaja yksinkertaisesti osuu palloon suoraan kolmannella lyönnillä.
Pelaaja voi saada suullisen varoituksen, jos erotuomari katsoo, että hän vie liian kauan aikaa lyöntiin. Lisäviivästyminen voi johtaa erän menettämiseen vastustajalle erotuomarin harkinnan mukaan.
Jos pisteet ovat tasan sen jälkeen, kun musta pallo on rikottu tai potkaistu, musta pallo pannaan uudelleen paikalleen. Erotuomarin suorittaman kolikon heiton voittaja päättää, kumpi pelaaja saa ensimmäisen lyönnin mustaan, ja pelaaja saa aloittaa pelin uudelleen “kädessään” ensimmäistä lyöntiä varten. Pelissä jatketaan sitten normaalisti, kunnes musta pallo potkaistaan tai tapahtuu toinen erän päättyminen.
Jos pelaajat saavuttavat tasapelin tilanteen, joko omasta ilmoituksestaan tai erotuomarin harkinnan perusteella, he voivat valita hylätä nykyisen erän pisteet ja aloittaa sen uudelleen. Mikäli tasapeli jatkuu tietyn ajanjakson ajan erotuomarin määrittämänä, pelaajien on aloitettava erä uudelleen.
Normaaleissa olosuhteissa suurin mahdollinen lyöntisarja on 147. Sen saavuttamiseksi pelaajan on upotettava kaikki 15 punaista, aina mustan jälkeen jokaisen punaisen jälkeen, ja sitten kaikki kuusi väripalloa.
Tätä “maksimipiste lyöntisarja” eli 147:ää harvoin tapahtuu kilpailupelissä. Nopein maksimipisteitä tekevä lyöntisarja turnauksessa saavutettiin maailmanmestaruuskilpailuissa 21. huhtikuuta 1997, kun Ronnie O’Sullivan voitti Mick Pricen viidessä minuutissa ja kahdeksassa sekunnissa.
Jos vastustaja tekee rikkeen ennen kuin mitään palloa on upotettu ja jättää pelaajalle vapaan pallon, pelaaja voi sitten nimetä värin ja pelata sen kuin punaisen yhdestä pisteestä, sitten nimetä värin ja upottaa sen normaalin arvon mukaan. On siis mahdollista saada pisteitä 16 punaisesta ja mustasta (16 * 8), plus kaikkien väripallojen arvot (27), mikä johtaa 155 pisteen lyöntisarjaan. Turnausolosuhteissa Jamie Burnett saavutti 148 pistettä.
Korkein mahdollinen pistemäärä, erillinen korkeimmasta mahdollisesta tauosta, on rajaton ja riippuu pisteiden arvosta vastustajan rikkeistä lisättynä pelaajan omiin saavutettuihin pisteisiin (jotka eivät välttämättä vaadi korkeinta lyöntisarjaa). Kuitenkin korkein mahdollinen pistemäärä yhden vierailun suoritukselta on 162 (rikkeellä mustaan, jonka jälkeen vapaata palloa kohdellaan punaisena, kuten yllä).
yhteystiedot